@article{oai:okinawauniversity.repo.nii.ac.jp:00000151, author = {圓田, 浩二 and Marta, Koji}, issue = {27}, journal = {沖縄大学法経学部紀要, Okinawa University JOURNAL OF LAW &ECONOMICS}, month = {Sep}, note = {本稿は、世界的に流行し、さまざまな社会問題を引き起こしたゲーム・アプリ「ポケモンGO」を題材に、ジョン・アーリの「移動の社会学」を参照しながら、このゲームにおける「歩く」ことに注目し、社会学的に分析し記述する。ポケモンGOは、ゲーム内で歩くことと現実世界の空間を歩くことが連動し、ゲームを進めるに当たって、現実世界で移動することが必要不可欠になる。現代社会における「歩く」という移動手段の特性とその意義、その戦略と戦術の展開、それによって生じる場所の消費、風景の創出について論じる。最後に、現代社会で「歩く」ことがヘルスケアの面から注目され推奨される中で、ポケモンGOは、「歩く」ことに新たな意味を付与した。前近代社会まで「歩く」ことがほぼ選択可能な唯一の、そして主要な手段であったが、さまざまなテクノロジーが発達した現代社会で「歩く」ことが復権され、その意義が改めて見直されることになった。 This paper focuses on “walking” in Pokémon GO and analyzes it sociologically and describes it. This game is a game application that became popular worldwide and caused various social problems. In this paper, I refer to John Urry’s “Sociology of Mobility”.Pokémon GO works in conjunction with walking in the game and walking in the real world space, and in moving the game, it is essential to move in the real world. Discuss the significance of the racteristics of form of move “walking” in modern society, the development of that strategy and tactics, the consuming places resulting from it, and the creation of landscapes. Finally, in the modern society “walking” is gaining attention from the aspect of health care and recommended, Pokémon GO has given a new meaning of move to “walking”. “Walking” to the pre-modern society was the only choice and the primary form to choose. By playing with Pokémon GO, "walking" was restored in modern society\nwhere various technologies were developed, and its significance was reexamined.}, pages = {33--45}, title = {「歩く」ことの復権 : ポケモンGOの社会学(2)}, year = {2017}, yomi = {マルタ, コウジ} }