@article{oai:okinawauniversity.repo.nii.ac.jp:02000010, author = {圓田, 浩二 and MARUTA, Koji}, issue = {6}, journal = {沖縄大学経法商学部紀要, Okinawa University JOURNAL OF LAW, ECONOMICS AND MANAGEMENT}, month = {Mar}, note = {本稿において、「出会い系メディアとは、不特定の人間とのコミュニケーションを仲介するメディアを指す」と考える。出会い系メディアは、不特定な異性や同性との出会い、恋愛、性的接触を目的に作られた電子メディアと考える。出会い系メディアは、電話回線やインターネットを媒介して新しい形の「出会い」を生み出してきた。本稿では、出会い系メディアの変遷と「出会い」の意義、そして、人間の性欲と社会との関係について言及し、援助交際やパパ活の未来を予測する。そして、最新の社会学理論の諸考察から、援助交際やパパ活のような金銭で割り切った性的な関係は今後もますます必要とされていくと結論づけている。なぜなら、現代社会では対面的な出会いと、共にその場所に身体的にいることがますます重要になっているからである。出会い系メディアは、社会的、そして社会学的必要性から、今後も利用され、発展していくだろう。, In this paper, the author considers that “dating sites and apps are media that mediate communication with an unspecified number of people.” Dating sites and apps are considered to be electronic media created for the purpose of meeting, romance, or sexual contact with an unspecified number of people of the opposite or same sex. Dating sites and apps create new forms of “encounters” through telephone lines and the Internet. This paper discusses the changes in dating sites and apps, the significance of “dating” and the relationship between human libido and society, and predicts the future of compensatory dating and sugar dating. Based on various considerations of the latest sociological theories, this paper concludes that financially determined sexual relationships such as compensated dating and sugar dating will continue to increase. This is because face-to-face encounters and being physically present together in the moment are becoming more and more important in today’s society. Dating sites and apps will continue to be used and developed out of social and sociological necessity.}, pages = {11--26}, title = {出会い系メディアの社会学 ―加速する社会におけるパパ活の未来―}, year = {2023}, yomi = {マルタ, コウジ} }