WEKO3
アイテム
中学校保健体育教師の体育授業の力量形成に関する研究 : 教職歴の差異による悩みに着目して
https://doi.org/10.34415/00000251
https://doi.org/10.34415/00000251f851a353-95d5-476e-ac16-3b05d76be931
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-07-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校保健体育教師の体育授業の力量形成に関する研究 : 教職歴の差異による悩みに着目して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Professional Development of Teaching in Health and Physical Education Teachers : With a Focus on the Difference in Teaching Experience | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「保健体育教師|教職歴|力量形成|悩み」 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「Health and Physical Education Teacher|Teaching Experience|Professional Development|Difficulties」 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34415/00000251 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
嘉数, 健悟
× 嘉数, 健悟× 岩田, 昌太郎× 木原, 成一郎× 徳永, 隆治× 林, 俊雄× 大後戸, 一樹× 久保, 研二× 村井, 潤× 加登本, 仁× Kakazu, Kengo× Iwata , Shotaro× Kihara , Seiichiro× Tokunaga , Ryuji× Hayashi, Toshio× Oosdo, Kazuki× Kubo, Kenji× Murai, Jun× Kadomoto, Hitoshi |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,中学校保健体育教師の体育授業について悩みの度合いを明らかにし,さらに教職歴による差異を明らかにした。その結果,以下の3点が明らかとなった。1.保健体育教師の体育授業についての悩みは,低い傾向にあった。一方で,ダンスや武道の学習指導に関する質問項目については,他と比較すると高い傾向にあった。2.教職経験年数別では,若手,中堅,ベテラン関係なくダンスや武道の学習指導に関する悩みが高い傾向にあった。3.若手教師は,授業の実践に関する悩みを抱えてながらも,生徒指導や部活動指導などそれ以外の役割を求められており,授業の充実や改善に向けて十分に取り組めていない傾向にある The purpose of this paper is to clarify the degree of teaching difficulties in the junior high school health and physical education teachers, specifically in the physical education course. The results of the study suggest the following three conclusions: 1. Low mean scores on the evaluative questions indicate the difficulties related to the teacher's lack of training in the physical education class. However, the scores regarding the teaching of dance and judo tended to be higher than questions on other course topics. 2. The difficulties in teaching dance and judo tended to be higher, regardless of whether the teacher was a novice teacher, a nucleus teacher, or a veteran teacher. 3. The study indicates that the novice teacher was having difficulties in the practice of teaching. More professional development in the areas of student guidance and extracurricular activities is required, as the novice teacher's lack of training in these areas prohibits his/her ability to properly enhance and improve the physical education course. |
|||||
書誌情報 |
沖縄大学人文学部紀要 en : Journal of Humanities and Social Sciences 号 17, p. 39-48, 発行日 2015-03-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 沖縄大学人文学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-8523 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11463389 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 沖縄大学人文学部 | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 沖縄大学人文学部紀要 |